A Behance az Adobe közösségi oldala és e-Portfólió rendszere, mely eltér a megszokott közösségi oldalaktól, mint a Facebook vagy a Twitter. A weboldalon egyszerűen megoszthatod másokkal munkáidat és kreatívabbnál kreatívabb emberek alkotásait is nyomon követheted.

Ha profi vagy, akkor könnyedén megismertetheted magad a világgal, rengeteg új kapcsolatot szerezhetsz és olyan embereket vonzhatsz magad köré, melyek elismerik munkádat. Ha viszont csak most kezdtél el “kreatívkodni” egy bizonyos területen, akkor is hasznodra válhat ha megosztod projektjeidet, mert profik is megláthatják amit alkottál és építő jellegű kritikákat szerezhetsz.

Eddig tetszik a Behance, de hol kezdjem?

Regisztráció

Nagyon egyszerű. Ahhoz, hogy használni tudd a Behance legtöbb szolgáltatását csupán regisztrálnod kell egy ingyenes fiókot. Ehhez elég egy érvényes email címet és jelszót megadnod, vagy lehetőséged van Facebook, Google, LinkedIn és AdobeID segítségével is csatlakozni.
Behance regisztráció

Személyes profil

Ha sikeresen regisztráltál, akkor a lehető legtöbb információt töltsd ki a személyes profilodban, hiszen ezen adatok is létfontosságúak abban, hogy megtaláljon egy másik felhasználó, aki éppen egy társat keres saját projektéjez, vagy éppen állást is ajánlhat. Csatold bátran közösségi profiljaidat (Facebook, Twitter) és ha van LinkedIn profilod azt se hagyd ki, elvégre ha állást ajánlanának, akkor szeretik megnézni az emberek a szakmai profilodat is.

A profilodat személyre szabhatod: felvehetsz egyedi mezőket és stílusodnak megfelelő színeket adhatsz portfóliód megjelenésének. Mindenképp tölts ki az eddigi szakmai tapasztalataidat, még ha rövid is. A szakmai tapasztalatokat nem közvetlenül a profilod szerkesztésénél találod, hanem külön fülön. (Work Experience)

Kész a Behance profilom, hogyan tovább?

Munkádat kétféleképpen töltheted fel: Kész, lezárt munkát projektként publikálsz, míg egy folyamatban lévő munkát WIP-ként. (Work in Progress). A kettő között lényeges különbség van, ezért mindkettőről leírom a legfontosabb tudnivalókat.

Projekt feltöltése

A projekt egy komplett, kidolgozott és lezárt munka, mely a legfőbb értékét képezi portfóliódnak. Projektjeid alapján dől el, hogy mennyire vagy jó. Amikor közzéteszel egy projektet, akkor fontos, hogy figyelemfelkeltő címet adj munkádnak (max. 55 karakterben), megfelelő kategóriákba sorold (Creative Fields, max. 3) és jó címkéket (Tags, max. 15) válassz.
Behance Projekt

Minél részletesebb egy projekted, annál nagyobb esélyed van arra, hogy elismerjék (Appreciate) és véleményezzék azt. Nem beszélve arról, hogy a szépen kidolgozott projekteket ki is emelhetik egy-egy galériában (Curated Galleries). Egy ilyen kitüntetés hamar megemelheti a profilod látogatottságát és követőid számát.

WIP – Work in Progress feltöltése

A WIP, a projekttel ellentétben, csupán egy részlet, melyet épp kiszakítasz azon munkádból, melyen jelenleg is dolgozol. A WIP csupán egyetlen kép, amelynél követőid / látogatóid kinyilváníthatják véleményüket. Nagyon hasznos funkció, hiszen a követőid kiemelt szekcióban értesülnek, hogy te egy új WIP-t tettél közzé és várod szeretettel a véleményüket.

Ez nem minden, egy WIP felülvizsgálható! Ha közzétettél egy bizonyos részletet a munkádból, melyre sok építő jellegű kritikát kaptál, akkor kiadhatsz egy új revíziót ugyanehhez a WIP-hez. Ez olyan, mint egy 2.0-ás verzió, melyet aztán a felhasználók újra értékelhetnek. Ezt a folyamatot addig folytathatod, amíg (nem tudom pontosan hány revízió megengedett) a közösség erejével a munkád tökéletes lesz.
Behance WIP

A fenti képen látható, hogy három revíziót tettem közzé a legutóbbi projektünkkel kapcsolatban, melyekre összesen 28 vélemény érkezett és 809 felhasználó nézte meg.

A WIP használata akkor ajánlott, ha már elértél egy bizonyos számú követőtábort (én körülbelül 100 követő felett ajánlom, de ez szakterülettől függ).

Hogyan építsek közösséget Behancen?

Hírfolyam

A közösségnek mindenhol óriási ereje van. A Behance-n is szükséged van a követőkre és véleményükre, különben portfóliód csupán egy pókhálós kiállítás lesz. Az “adj és kapsz” elv jól működik, fogadd meg! Keress olyan embereket, akikre felnézhetsz, akik munkáit minőséginek és kreatívnak tartod. Azonnal kövesd őket, és ne csak egy “Appreciate” gombot nyomj a projektjükön, hanem írd le, miért tetszik a munkájuk vagy mi az, amit te másképp csináltál volna.

Ha figyelmes vagy és segítesz az embereknek, előbb-utóbb észrevesznek téged, és ők is segítenek. Főleg ha kreatív vagy. Ne sértődj meg, ha valaki olyat ír, ami nem tetszik, töröld vagy ne vegyél róla tudomást. Ha pedig egy profitól érkezik vélemény, minden részét fogadd meg, mert ha figyelsz a jó tanácsokra, akkor fejlődhetsz és a legközelebbi munkád jobb lesz.

Kövesd a hírfolyamot (activity), bal oldalon alapértelmezett esetben két WIP-t láthatsz, a többi pedig mind olyan projekt, amikhez az általad követett felhasználóid épp hozzászóltak, kedveltek, vagy gyűjteményükbe rakták.
Behance feed

Belső kör és üzenetek

A kapcsolataidat üzeneteken keresztül is fenntarthatod. Üzenetet minden Behance felhasználónak küldhetsz, ám csak óvatosan! Ne reklámozz feleslegesen, főleg ne csoportos üzenetekkel, mert nagyon hamar tiltólistára kerülhetsz, vagy ami még rosszabb; követőt veszíthetsz.

Lehetőséged van azon személyeket meghívni belső köreidbe (Feedback Circle), akiknek a véleményére különösen kíváncsi vagy, akiket a szakma legjobbjainak tartasz. Több előnyt jelent, ha beveszel valakit belső köreidbe. Például, ha megosztasz egy WIP-t, akkor beállíthatod úgy, hogy csupán a belső köreidbe felvett felhasználókhoz jusson el.

Ismét hadd figyelmeztesselek: csak óvatosan! Ne vegyél be bárkit belső köreidbe, vagy ne csatlakozz bárki belső köreihez, mert akkor feleslegessé válik a belső kör szerepe. Előbb-utóbb meg sem nézed a csoportos üzeneteket, mert számodra teljesen érdektelen információkat fog tartalmazni. Egy spam halmaz lesz csak az egész.
Behance belső kör

Egy rövid összegzés


A Behance rengeteg területet lefed. Legyél építész, művész, fotós, grafikus vagy designer a Behance segít abban, hogy kapcsolatokat szerezz, népszerűségre tegyél szert, fejlődj és a stílusodra találj. A mai modern világban érdemes kihasználni ezeket a lehetőségeket, főleg így, hogy semmit nem veszíthetsz az egésszel.

Köszönöm, hogy végigolvastad soraimat. Tudom, nem tértem ki mindenre a cikkben, de azért igyekeztem körülírni a legfontosabb funkciókat. Ha bármilyen kérdésed van, írj kommentet, vagy küldj egy emailt a www.codebuild.hu (Fejér Roland) weboldalon található email címemre.

  • Ági

    Szia! Cégek is regisztrálhatnak ide? Nem találtam erről még infót. Előre is köszi. Ági

    • codebuild

      Szia! Kifejezetten céges profil nincs, de ha regisztrálsz akkor a leírásban és a név mezőben feltüntetheted, hogy cég vagy.

      Lásd: https://www.behance.net/bravocompany